چگونه کارت‌خوان اصلی را از کارت‌خوان تقلبی تشخیص دهیم؟

۳ بازديد

 

 
تشخیص-کارتخوان-های-تقلبی-با-اصلی

در ابتدا نکاتی در مورد دستگاه‌های کارت‌خوان بدانیم. کارت خوان، دستگاه کوچک و قابل حملی است که امروزه وظایف زیادی را بر دوش می‌کشد! در نگاه اول به قیافه این دستگاه نمی‌توان تشخیص داد که این دستگاه کوچک تا این حد کار راه انداز باشد! اما در کمال ناباوری همین دستگاه کوچک، نظام بانکی امروز را دچار تحول بزرگی کرده است. در مقاله امروز تمام بایدها و نبایدهای استفاده از این دستگاه را باهم مرور کرده و شما را با کارت‌خوان تقلبی آشنا خواهیم کرد. با سایمان‌آی‌تی همراه باشید.

 

 

دستگاه کارت‌خوان یا پوز چیست؟

دستگاه کارت‌خوان یا دستگاه پوز یا پایانه فروش دستگاهی است، که به وسیله ارتباطات تلفنی یا از طریق شبکه‌‌ای به سیستم بانکی متصل می‌شود. با دستگاه کارت‌خوان می‌توان به صورت خودکار مبلغ مشخصی را از حساب خریدار به حساب فروشنده انتقال داد. این مکانیزم انتقال پول از طریق کشیدن کارت در شیاری که در دستگاه کارت‌خوان تعبیه شده است، انجام می‌گیرد. برای استفاده از دستگاه پوز فقط لازم است کارت بانکی خود را همراه داشته باشید.

اولین پایانه فروش را فردی به نام ویلیام بروبک در سال ۱۹۷۴ ساخت و در فروشگاه‌های مک‌دونالد استفاده شد.

دستگاه کارت‌خوان علاوه برانتقال پول، امکانات دیگری نظیر، اعلام موجودی، گزارش‌های روزانه، پرداخت قبوض، شارژ سیم‌کارت و دریافت صورت‌حساب دارد.

 

مزایای استفاده از دستگاه های کارت خوان چیست؟

دستگاه‌های کارت‌خوان نقش کاتالیزور را در نظام اقتصادی ایفا می‌کنند. عملیات نقل و انتقال پول با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان سریع‌تر شده و گردش مالی در سیستم بانک‌داری کشور، بیشتر می‌شود. با به وجود آمدن دستگاه های کارت‌خوان، پول نقد کمتری در دسترس مردم قرار می‌گیرد و در عوض سرمایه های نقدی بیشتر در حساب‌های بانکی انباشته می‌شود که همین امر در سرمایه‌گذاری‌های بانکی و پیشرفت کشور نقش مهمی دارد. استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان ضریب امنیتی بالایی دارد. علاوه بر این که اصل پول در حساب شما قرار می‌گیرد و از دست سارقان و دزدان در امان خواهد ماند، به هیچ عنوان امکان از بین رفتن پول در تراکنش‌های این دستگاه وجود نخواهد داشت. حتی اگر عملیات ناموفق انجام شود، مجدد پول به حساب شما بازگردانده می‌شود.

 

تراکنش های ناموفق در کارتخوان

 

دستگاه کارت‌خوان سیار

دستگاه کارت‌خوان سیار که یکی از انواع دستگاه‌های پوز است، با قابلیت اتصال به وای‌فای و شبکه‌های داخلی، قابلیت استفاده در همه مکان‌ها را دارد. این ویژگی جذاب، مشاغل بسیاری را رونق داده و عملیات خرید و فروش آن‌ها را تسهیل کرده است. استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان هیچ کارمزدی را از دارنده کارت کسر نمی‌کند و یک نقطه مثبت در خرید با کارت اعتباری است. سالانه مبالغ زیادی صرف چاپ و نگهداری اسکناس‌ها می شود. استفاده از کارت‌خوان‌ها به جای خرید سنتی، نقش مهمی در کاهش هزینه‌های چاپ و نگه‌داری اسکناس‌ها دارد. کارت‌خوان‌ها یک بانک کوچک قابل حمل هستند که عملیات ساده بانکی را انجام می دهند و دیگر برای پرداخت قبوض و دریافت موجودی، نیازی به مراجعه به بانک نخواهید داشت.

همچنین با کارت‌خوان‌ها می‌توان مبالغ بالایی خرید کرد. در صورتی که همیشه، مشکل نبود پول نقد، در خریدهای بالا به چشم می‌خورد. چون معمولا هیچکس برای خرید کالایی، ۱۰ میلیون تومان پول نقد با خود جابه‌جا نمی‌کند. این در حالی‌ست که در گذشته‌، خریدها با اسکناس انجام می‌گرفت و دردسرهای زیادی داشت.

 

مزایای استفاده از کارتخوان سیار

 

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان، دریافت موجودی و تراکنش‌هایی است که در طول روز انجام می‌شود. این مورد، کمک زیادی به فروشگاه‌ها می‌کند. دقت کار بالا می‌رود و امکان پیگیری سریع وجود دارد.

 

نکات طلائی در مورد کارت‌های اعتباری:

اولین نکته‌ای که باید در مورد کارت های اعتباری بدانید این است که کارت‌های اعتباری چگونه کار می‌کنند؟ همان‌طور که می‌دانید، کارت‌های اعتباری یک قطعه مستطیلی شکل پلاستیک با آلیاژی از فلز یا گرافیت است که حساب مالی شما را نشان می‌دهد. روی کارت یک نوار از جنس مگنت وجود دارد که مشتریان با استفاده از آن می‌توانند برداشت یا پرداخت کنند. تمام افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند کارت اعتباری داشته باشند.

نکته‌ی مهم دیگری که در مورد کارت‌های اعتباری باید بدانید این است که، برای این نوع کارت‌ها از سوی بانک مربوطه برای شما، مبلغی را به عنوان اعتبار در نظر می‌گیرند که شما می‌توانید با آن خرید خود را انجام دهید و بعد از مدتی آن مبلغ را پرداخت نمائید.

 

استفاده از کارت‌های اعتباری

 

از جمله مزایای کارت‌های اعتباری، می‌توان به این مزیت اشاره کرد که به محض تسویه حساب، شما قادر به شارژ مجدد کارت خود خواهید بود. از کارت‌های اعتباری می‌توانید برای خرید در تمامی فروشگاه‌های دارای کارت‌خوان استفاده نموده و هیچ محدودیتی برای نوع خرید شما وجود ندارد.

 

خرید از فروشگاه با کارت بانکی

 

 

دستگاه کارت خوان چگونه کار می کند؟

برای استفاده از دستگاه کارت‌خوان در ابتدا باید کارت اعتباری خود را از میان شیاری که در دستگاه وجود دارد، عبور دهید و گزینه مورد نظر روی منوی ظاهر شده را انتخاب کنید. اگر قصد خرید داشته باشید، معمولا مبلغ خرید توسط فروشنده وارد می‌شود و در صورت تایید، باید رمز چهار رقمی خود را وارد کنید و با تایید آن، خرید را انجام دهید. شاید به ظاهر ساده باشد که تنها با کشیدن یک کارت و وارد کردن رمز، خرید و فروش انجام شود اما عملیاتی که در همین چند ثانیه در سیستم های بانکی انجام می‌گیرد، جالب توجه است.

تراکنش بانکی و مراحل آن

بسته به نوع دستگاه کارت‌خوان که می‌تواند، دستگاه کارت‌خوان تلفنی، بلوتوثی، سیار و… باشد، دستگاه به شبکه وصل می‌شود تا اطلاعات خرید به سیستم بانکی کشور، ارسال شود. اگر کارت مشتری توسط دستگاه خوانده شود، مبلغ از حساب مشتری برداشته و به حساب فروشنده واریز می‌شود. پیغامی که در اتمام انجام عملیات از طریق برگه رسید دریافت می‌شود، نشان دهنده موفقیت آمیز بودن یا نبودن تراکنش خواهد بود. در صورتی که عملیات موفقیت آمیز نباشد، سرور شتاب مجدد درخواست را به بانک مشتری ارسال می کند تا وجه از حساب مشتری برداشته و با کمک سرور شتاب، به بانک فروشنده واریز شود.

 

امتیازات اضافی دستگاه کارت خوان:

دستگاه کارت خوان علاوه بر امکانات پرداخت، عملکردهای مختلف دیگری نیز داشته باشد:

  • پرداخت قبوض
  • شارژ سیم‌کارت
  • اعلام موجودی
  • دریافت صورت حساب
  • امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه

 

تفاوت کارت‌خوان تقلبی و اصلی:

اقدامی که کلاهبرداران در این زمینه ممکن است انجام دهند، این است که دستگاه کارت‌خوان یا دستگاه پوز شبیه به نسخه اصلی را تولید می‌کنند که در دستگاه تولید شده، بجای اینکه فقط پول از حسابتان کم شود، اطلاعات شما نیز هک می‌شوند و آنها می‌توانند به راحتی از کارت شما با ترفند خودشان سوء استفاده کنند. از این رو در ادامه به نحوه تشخیص کارت‌خوان تقلبی از اصلی خواهیم پرداخت.

 

۱- فرو رفتن بیش از حد کارت در دستگاه پوز:

همان‌گونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید در دستگاه پوز اصلی، وقتی شما کارت را وارد آن می‌کنید، به میزان حدودا دو بند انگشت از کارت بیرون از دستگاه باقی می‌ماند و اما اگر کارت در دستگاه پوز بیشتر فرو رود، قطعا تقلبی است و از گفتن رمز و اطلاعات خود جلوگیری کنید تا اطلاعات شما به دست مالک پوز نیافتد.

 

کارتخوان-های-اصلی-و-تقلبی-1

 

۲- صفحه کلید سفت و سخت:

اگر تا به حال با دستگاه‌های پوز کار کرده باشید، حتما می‌دانید که دکمه‌های دستگاه پوز نرم هستند و شما می‌توانید رمز کارت خود را به راحتی وارد کنید. اما دستگاه‌های پوز جعلی این ویژگی و قابلیت را ندارند و تنها با خواندن اطلاعات پنهان کارت شما و همچنین رمزی که به او می‌گویید، می‌تواند کارت جدیدی همانند کارت شما را صادر و استفاده کند. با این وجود به هیچ وجه رمز کارت خود را به صاحب دستگاه نگویید و خودتان وارد کنید. در غیر این‌صورت اطلاعات کارت شما هک خواهند شد.

 

صفحه-کلید-کارتخوان

 

۳- گشاد بودن زبانه ها:

در نسخه‌های جعلی و تقلبی دستگاه دستگاه کارت‌خوان، زبانه کنار پوز که بیشتر به عنوان نگهدارنده طراحی شده است، به اندازه یک بند انگشت گشادتر است اما در نسخه های اصلی، کمتر از یک بند انگشت است. در صورت مشاهده چنین چیزی، حتما از خرید انصراف دهید و این خطا را به سازمان های مربوط گزارش کنید تا افرادی که از خرید خود نهایت اطمینان را دارند، به دام آن ها نیافتند.

 

ساخت-بدنه-دستگاه-کارتخوان

 

۴- عدم وجود چراغ های چشمک زن:

یکی از علائم دستگاه کارت‌خوان تقلبی، نبود چراغ ال ای دی چشمک زن است که در اکثر دستگاه های پوز وجود دارد. در صورت نبود این چراغ ال ای دی باید از خرید خودداری کنید.

 

گشاد-بودن-زبانه-های-کارتخوان

 

دوستان عزیز، همان‌طور که گفته شد، عده‌ای از طریق کارت‌خوان تقلبی و جعلی می‌توانند از مشتریان سو استفاده مالی کرده و به کارت بانکی آن‌ها دسترسی پیدا کنند. بنابراین ما در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی‌های دستگاه‌های کارتخوان تقلبی آشنا کنیم تا هنگام خرید با استفاده از کارت‌های بانکی ابتدا بتوانید از اصل بودن دستگاه کارت‌خوان اطمینان حاصل نموده، سپس برای خرید اقدام کنید.

 

کارتخوان های تقلبی

 

نتیجه گیری:

هنگام خرید با استفاده از کارت‌های بانکی و دستگاه پوز، بخش‌های مختلف دستگاه کارت‌خوان را به خوبی بررسی کنید و ببینید که آیا شیار کنار دستگاه دارای عمق بیش از حد یا دهانه‌ی گشادی نباشد. به چراغ‌های چشمک زن دستگاه توجه کنید، اگر چراغ چشمک زن وجود نداشته باشد، دستگاه کارت‌خوان تقلبی است. همچنین صفحه کلید دستگاه کارت‌خوان باید نرم باشد و استفاده از آن آسان باشد. در غیر این‌صورت از خرید با استفاده از دستگاهی که دارای دکمه‌های سفت است، خودداری کنید.

تنها راهکار فعلی پیش روی صاحبان کارت‌های بانکی توجه و دقت بیشتر در هنگام خرید با این نوع کارت‌هاست و دقت به همین مورادی که برای کارت‌خوان تقلبی گفته شد و محفوظ نگاه داشتن رمز عبور، می‌تواند تا حد زیادی از بروز جرایم در حوزه کارت‌های بانکی بکاهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.